Webshops logo telecom

Hoeveel tijd besteden we aan social media en wat doen we eraan?

/storage/img/knowledge-base-articles/hoeveel-tijd-besteden-we-aan-social-media-en-wat-doen-we-eraan/1.png

Social media is ontzettend populair. Er zijn meerdere apps die je kan gebruiken en het is een open deur naar de wereld buiten je eigen omgeving. Aan het begin van de 21ste eeuw speelde social media nog nauwelijks een rol van betekenis, maar op de dag van vandaag lijken we niet meer zonder social media te kunnen leven. Maar is dat ook echt zo en nog belangrijker, is er iets aan te doen als je ‘verslaafd’ bent aan social media?

Inhoud

Hoeveel tijd spenderen we aan social media?

Laten we eerst met een behoorlijk indrukwekkend feitje beginnen, want we spenderen gemiddeld 114 minuten per dag (!) aan social media. Dat verschilt van posten van foto’s, video’s en berichten tot aan eindeloos scrollen door de tijdlijn. Dat is ook logisch, want je komt video’s en foto’s tegen van omgevingen en mensen die je niet of nauwelijks in het dagelijkse leven tegenkomt. Het is dus een soort raam naar een wereld buiten je eigen omgeving en dat is natuurlijk ontzettend leuk!

Populaire platformen

Het is ook confronterend om te weten dat ruim 14 miljoen Nederlanders social media gebruiken. Dat is ruim 80% van de bevolking! In Nederland zien we vooral een toename in TikTok-gebruikers, terwijl andere platformen, zoals Snapchat, Instagram en Facebook nog steeds veel gebruikt worden. Evenals het platform X (wat in het verleden Twitter was), Pinterest en YouTube.

Het is ook niet zo vreemd dat veel gebruikers meerdere social media-accounts hebben. Vrijwel iedereen heeft Facebook, Snapchat en Instagram, terwijl er dus ook steeds meer TikTok-gebruikers zijn. Vooral onder de jongeren is het videoplatform immens populair en worden er veelvuldig leuke videotjes gedeeld. Vaak leuke en humoristische filmpjes of filmpjes waarin gedanst wordt. Steeds meer bedrijven en schoolgemeenschappen spenderen tijd aan dit kanaal, omdat het op die manier makkelijker is om bijvoorbeeld klanten en leerlingen te bereiken.

Contact onderhouden en vrienden maken

Social media is ook een perfect medium om te gebruiken als je contacten wil onderhouden of als je vrienden wil maken. Omdat het internet laagdrempelig is, maken mensen steeds sneller en vaker contact met wildvreemden. Bepaalde dating apps, zoals Tinder en Badoo, laten al zien dat mannen en vrouwen steeds vaker en sneller worden aangesproken om te daten. Iets wat je minder snel zal doen als je bij iemand in de bus of in de trein zit of op de dansvloer van de club tegen het lijf loopt.

Je kunt bepaalde platformen, zoals Facebook, ook gebruiken als je bijvoorbeeld wil weten wanneer iemand jarig is en je kan heel makkelijk en gratis contact onderhouden met familieleden die ver weg wonen. Zoals een oom in Suriname of een familielid dat naar Japan is geëmigreerd. Facebook biedt bijvoorbeeld ook mogelijkheden om gratis te videobellen of om elkaar privéberichten te versturen.

Inspiratie opdoen

Social media is ook perfect als je inspiratie wil opdoen. Denk maar eens aan de video’s van Nicki waarin ze laat zien hoe je jezelf het beste kan opmaken of denk aan instructievideo’s over hoe je een hanglamp moet ophangen. En wat te denken van een platform als Pinterest waar je leuke ideeën op kan doen over je kledingstijl of hoe je het huis moet inrichten. Ook zakelijke gebruikers hebben baat bij social media. Niet alleen omdat ze klanten sneller en beter kunnen bereiken, maar ook de concurrentie nauwlettend in de gaten kunnen houden.

Influencers

Dan hebben we ook nog het fenomeen ‘influencers’. Dat zijn mensen die intensief gebruikmaken van social media en op die manier bijvoorbeeld producten promoten. Denk bijvoorbeeld aan populaire influencers zoals Monique Geuze, Enzo Knol en Nikkie de Jager. Die volop video’s, berichten en foto’s posten om iets te vertellen, een mening te ventileren of om een product of dienst te promoten. Influencer-marketing is tegenwoordig een beroep waar goed geld mee te verdienen is en wat ook iedereen kan en mag worden.

De keerzijde van de medaille is dat iedereen dus influencer kan worden en dus invloed kan uitoefenen via social media. Ze hebben er niet voor geleerd en adviseren of promoten puur uit overweging om een product of dienst te promoten of uit eigen ervaring. Daarin schuilt ook het gevaar dat het gegeven advies klakkeloos wordt overgenomen. Dat kan nadelen hebben. Bijvoorbeeld op financieel gebied of zelfs op je gezondheid. Logisch dat er dus ook discussies ontstaan over het feit dat influencers aan bepaalde maatstaven moeten voldoen om ook als zodanig actief te zijn op social media.

De duistere kant van social media

Social media heeft helaas ook een duistere kant en vooral jongeren zijn vatbaar voor adviezen en beelden die via deze verschillende kanalen worden geventileerd. Dat kan bijvoorbeeld effect hebben op iemand zijn of haar emotionele toestand. Als een meisje alleen maar beeldschone foto’s ziet van vrouwen die aan bepaalde uiterlijke maatstaven voldoen, kan het zomaar gebeuren dat ze een doel zet om net zo mooi te worden. Als gevolg dat er een gevoel van neerslachtigheid ontstaat wanneer het niet lukt of zelfs erger, dat het meisje in een depressie raakt.

Ook zijn we met z’n allen vatbaar voor het fantastische leven dat andere mensen leiden. Denk bijvoorbeeld aan die prachtige vakantiefoto’s van vrienden, vriendinnen en bekende mensen of aan die foto’s en video’s van leuke uitjes. Ergens voel je je misschien buitengesloten als je ziet dat een vriendin met andere vriendinnen aan het stappen is, terwijl je niet bent meegevraagd en thuis op de bank zit of er ontstaat een beetje jaloezie over het feit dat iemand 3 keer per jaar op vakantie gaat naar mooie plaatsen. Vergis je niet dat social media vaak het uithangbord is van al het moois dat er is, maar dat negatieve dingen vrijwel nooit worden gepost. Dus feitelijk zeggen de posts niet zoveel over hoe ‘goed’ of ‘slecht’ het leven van een ander is. Het geeft juist een vertekend beeld.

Positief en negatief

Social media heeft dus zowel positieve als negatieve invloeden en het kan je leven ook beheersen. Zeker als je verslaafd bent aan je telefoon en apps, zoals Facebook, Instagram en TikTok. Er zijn niet echt richtlijnen voor ‘normaal gebruik’ van een scherm, maar voor jongeren van 12 jaar en ouder geldt het advies dat de schermtijd per dag maximaal 3 uur is. Je bent echt verslaafd op het moment dat bijvoorbeeld je telefoon of een app niet werkt en je daar boos om wordt. Of dat je werk of school eronder heeft te lijden.

Echt verslaafd kan je het niet noemen als je de telefoon veel gebruikt, want we doen alles met het apparaat. Van bellen tot aan e-mails controleren en van internetten tot aan berichten versturen. En dus ook social media kanalen bezoeken en/of beheren. Je hebt dus ook een smartphone en verschillende accounts nodig als je social media platformen wil gebruiken. Sommige platformen zijn ook via een computer te bezoeken en te beheren, maar andere platformen, zoals Snapchat en Instagram zijn er wel op gemaakt dat ze voor het merendeel door mobiele gebruikers worden gebruikt.

Wil je meer controle over je gedrag met betrekking tot social media? Dat kan! Veel mensen worstelen vaak met de gedachte om afscheid te nemen van hun social media-profielen, maar de stap om het echt te doen is te groot. Omdat ze bang zijn om iets te missen of dat ze geen mogelijkheid meer hebben om een leuke gebeurtenis of een mening te delen met hun vrienden en volgers. Toch kan je wel wat met je gedrag doen en bijvoorbeeld het gebruik van social media-apps beperken.

Gebruik social media-apps beperken

Er zijn een aantal wegen die naar Rome leiden en je zou bijvoorbeeld met jezelf de afspraak kunnen maken om bijvoorbeeld dagelijks een bepaalde tijd social media te bekijken. Bijvoorbeeld vlak na het eten als je even een half uurtje wil uitbuiken en wil scrollen. Je kunt ook afleiding zoeken, zodat je niet meer constant met social media bezig bent. Zoek bijvoorbeeld een leuke hobby om te doen of ga naar de sportschool. Dan heb je wat anders te doen en is social media ook minder belangrijk. Je kan ook apps die via een computer te beheren zijn verwijderen van je smartphone. Dan kom je niet in de verleiding en moet je dus via een laptop of een PC je social media bezoeken en beheren.

Smartphone kopen?

Welke smartphone je koopt, is afhankelijk van je budget en je wensen. Er zijn verschillende modellen op de markt in de prijsrange van € 200,- tot € 2.000,-. Ze hebben allemaal gemeen dat je social media-apps kunt installeren en gebruiken. Alleen reageren ze op een duurder toestel wat beter en sneller dan op een goedkoper toestel. Smartphones zijn te koop bij bekende winkels, zoals bol. en Media Markt. Wil je meer weten over een smartphone kopen? Lees dan ook ons artikel.

Media Markt

Media Markt is een grote elektronica keten met een ruim assortiment in consumentenelektronica. Het is bij de mediagigant ook mogelijk om de nieuwste smartphones te testen en te kopen. Eventueel in combinatie met een abonnement bij een van de beste providers van Nederland. Ook via de webshop kan je de nieuwste smartphones bestellen.

MediaMarkt logo
MediaMarkt
4,5  / 10

bol.c

Warenhuis bol. is een van de grootste webshops van Nederland en je vindt hier een ruim assortiment in verschillende producten. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe dweil, een robotstofzuiger, laptop of wasmiddel. Bol. verkoopt logischerwijs ook de nieuwste smartphones die vaak uit voorraad te leveren zijn. In tegenstelling tot andere webshops kun je bij bol. geen abonnement inclusief toestel afsluiten.

Bol.com logo
Bol.com
6,2  / 10

GSMweb.nl

Bij GSMweb.nl kan je heel eenvoudig abonnementen inclusief toestel van verschillende providers vergelijken. Op die manier kom je uiteindelijk uit op de beste deal en kan je een abonnement afsluiten. Ook het oversluiten of het verlengen van je abonnement is bij GSMweb.nl mogelijk.

GSMweb logo
GSMweb
6,1  / 10

Beoordeeld door consumenten

De aanbieders en winkels die wij aanprijzen, zijn overwegend positief beoordeeld door de bezoekers van onze website. Op basis van hun reviews denken wij dus ook dat de aanbieders en winkels die we bespreken betrouwbare partijen zijn waar je zaken mee kunt doen. Wil je meer weten over de aanbieder of winkel? Lees dan de reviews van onze bezoekers en oordeel zelf of het de beste keuze voor jou is.

Help jij ons mee?

Wij zijn altijd op zoek om de verhalen over de aanbieders en winkels compleet te maken en jij kunt daaraan bijdragen. Wij nodigen je dan ook van harte uit om een review te schrijven over de partij waar je zaken mee hebt gedaan.

Schrijf een zo eerlijk mogelijke review en bespreek belangrijke zaken, zoals hoe overzichtelijk de website was, hoe goed het assortiment is en hoe eenvoudig het was om te bestellen. Op die manier help je ons de verhalen compleet te maken en je helpt onze bezoekers om een goede overweging te maken voor welke aanbieder ze kiezen. Wij willen je alvast hartelijk bedanken voor de genomen tijd om een review te schrijven.