Webshops logo telefonie

Zo kies je het telefoonabonnement dat bij je past

https://ervaringensite.nl/storage/img/knowledge-base-articles/zo-kies-je-het-telefoonabonnement-dat-bij-je-past/1.png

Een telefoonabonnement uitzoeken is helemaal niet zo lastig, maar het juiste telefoonabonnement wel! Er zijn zoveel mogelijkheden dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Voor welk abonnement kies je? En bij welke provider kun je het beste een abonnement afsluiten? En welk toestel neem je? Allemaal vragen die de kop opsteken als je op zoek gaat naar een nieuw telefoonabonnement. In dit artikel vertellen we meer over de verschillende telefoonabonnementen die er zijn en wij geven je handige tips & trucs waarmee je de beste beslissing kunt nemen.

Ga je voor een sim-only abonnement?

De eerste vraag die je jezelf kunt stellen is of je kiest voor een telefoonabonnement inclusief een toestel of dat je kiest voor een sim-only abonnement. Als je nog een goed werkend toestel hebt is het misschien niet nodig om een nieuw toestel te nemen. Tenzij het toestel mankementen heeft of als je het liefste het nieuwste toestel wilt gebruiken. Logischerwijs is het abonnement dat je kiest dan wel duurder, omdat de kosten van het toestel in de prijs van het abonnement wordt verwerkt. De kosten van het abonnementen zijn ook afhankelijk voor welk toestel je kiest. Kies je voor een iets minder uitgebreid model, zoals de Samsung A53 of ga je voor de gloednieuwe iPhone 13?

Wat is een sim-only abonnement?

Een sim-only abonnement is een abonnement dat je afsluit voor het gebruik van een 06-nummer, bellen, SMS-en en dataverbruik. Wanneer je voor een sim-only abonnement kiest heb je al een ruime keuze in verschillende soorten abonnementen. Zo zijn er abonnement met een onbeperkt aantal belminuten en/of onbeperkt dataverbruik. Om te kunnen bepalen welk abonnement het beste bij je past is het goed om na te denken over wat voor soort gebruiker je bent. Loop jij de hele dag met een smartphone in je handen? Dan is een abonnement met onbeperkt dataverbruik wel handig. Als je de telefoon af en toe of incidenteel gebruikt kun je beter een abonnement met een beperkt aantal minuten en GB’s kiezen. Want waarom zou je dan betalen voor iets dat je helemaal niet gebruikt!

Wat voor een soort gebruiker ben ik?

Een goede vraag en het antwoord is ontzettend belangrijk om te kunnen bepalen welk telefoonabonnement het beste bij je past. Loop jij de hele dag met een smartphone aan je oor? Dan ben je dus een fanatieke beller en heb je ook baat bij een onbeperkt aantal belminuten. Of zit je de hele dag op Facebook, Instagram en WhatsApp? Dan heb je weer meer baat bij onbeperkt dataverbruik. Voor gebruikers die de telefoon af en toe of incidenteel gebruiken is het slimmer om te kiezen voor een goedkoper abonnement met een beperkt aantal belminuten, SMS'jes en GB’s.

Wat verbruikt een gemiddelde gebruiker?

Nu vraag je jezelf af met hoeveel belminuten en aantal MB’s of GB’s je per maand kunt bellen en internetten en misschien heb je wel helemaal geen idee van hoeveel je nodig hebt. Daarom hebben wij de cijfers van een gemiddelde gebruiker ontdekt. Op dit moment bellen mensen gemiddeld 200 minuten per maand en wordt er circa 2GB aan data verbruikt. SMS-en wordt bijna niet meer gedaan, maar bij de meeste abonnementen is SMS'en ook onbeperkt.

Waarom SMS-en wij niet meer?

In Nederland SMS-en wij steeds vaker en dat is eigenlijk de “schuld” van diensten, zoals WhatsApp. Terwijl het principe precies hetzelfde is. Je stuurt en ontvangt berichten naar en van andere gebruikers. Terwijl in Nederland SMS op z’n retour is, wordt in andere landen nog veelvuldig gebruik gemaakt van SMS. Een goed voorbeeld hiervan is de Verenigde Staten. Daar wordt nog volop ge-SMSt. Dat ook grotendeels te danken is aan het feit dat bijvoorbeeld de infrastructuur van het mobiele internet in de VS lang niet zo goed is als in Nederland. Dus in de VS heb je met SMS meer kans op dat je berichten aankomen en dat je berichten kunt ontvangen.

Meer dataverbruik

Het dataverbruik is in de afgelopen jaar sterk toegenomen. Waar in 2013 nog sprake was van een gemiddeld verbruik van 200MB per maand is dat anno 2022 ruim 2000MB per maand. Dat is een forse stijging en dataverbruik neemt alleen maar toe. Te danken aan dat vrijwel alles op een mobiele telefoon internet nodig heeft. Of je nu een app opent om het weer te controlen, berichtjes verstuurt via WhatsApp of een foto plaatst op je Instagram. Ook voor het controleren van e-mails heb je internet nodig. Dus het is ook logisch dat het dataverbruik toeneemt.

Een telefoon met toestel kiezen

Het is aantrekkelijk om een abonnement met toestel te kiezen. Zeker wanneer je toestel aan vervanging toe is. Nu zijn er ontzettend veel providers die mooie aanbiedingen hebben, maar houdt er wel rekening mee dat een abonnement met een toestel een aantal haken en ogen heeft. Een groot voordeel is natuurlijk dat je een vrij prijzig toestel in termijnen kunt betalen. Je bent dus niet in één keer een smak geld kwijt als je met de nieuwste Samsung of de nieuwste iPhone wilt rondlopen.

Toestel krediet

De spelregels met betrekking tot een telefoon financieren zijn voor een deel veranderd. Dat houdt in dat ieder abonnement met een toestel met een prijs van meer dan € 250,- wordt gezien als een lening. En leningen worden geregistreerd bij het BKR in Tiel. Een registratie bij het BKR is niet iets negatiefs, maar het kan wel invloed hebben op andere leningen die je wilt afsluiten. Denk aan een private lease contract voor een auto, een aanvraag voor een creditcard en zelfs de hypotheek! Een registratie bij het BKR kan ervoor zorgen dat je veel minder kunt lenen bij andere banken en bedrijven. Wanneer je de telefoonrekening en dus ook het termijnbedrag van je toestel niet op tijd betaalt, krijg je na meerdere waarschuwingen zelfs een negatieve BKR-registratie. Met als gevolg dat je misschien wel helemaal geen leningen, hypotheken of een krediet kunt afsluiten!

Pluspuntje is dat je vrij makkelijk kunt wisselen

Een pluspuntje is dat je vrij makkelijk en snel van een toestel kunt wisselen. Zeker voor de liefhebbers van smartphones die ook graag de nieuwste modellen gebruiken, is dit een voordeel. Afhankelijk of je voor een eenjarig of tweejarig contract kiest. Bij zowel een eenjarig als tweejarig contract kun je vaak al na 8 maanden of 20 maanden je abonnement verlengen en dus ook een nieuw toestel uitzoeken. De termijnen verschillen overigens wel per aanbieder. Dus daar moet je wel goed naar kijken als je besluit om bij een bepaalde provider een abonnement af te sluiten.

Eenjarig of tweejarig contract?

Je kunt jezelf ook afvragen of je voor een eenjarig of een tweejarig contract kiest. In het verleden was een tweejarig contract het populairst, maar er vindt een verschuiving plaats, omdat consumenten niet te lang aan een abonnement willen vastzitten. Het nadeel van een kortere looptijd is dat je bij een abonnement met een toestel hogere maandlasten hebt. Bij een tweejarig contract wordt de prijs van het toestel verspreid over 24 maanden terwijl dat bij een eenjarig contract 12 maanden is. Dus het is ook vrij logisch dat de maandelijkse kosten dan omhoog gaan. 

Meer flexibiliteit

Je hebt tegenwoordig wel meer flexibiliteit als je vroegtijdig van je abonnement af wilt. Bijvoorbeeld als je elders een betere deal kunt maken of als je meer belminuten of meer data nodig hebt. Gelukkig kun je bij veel providers maandelijks je abonnement ophogen en verlagen. Zonder dat je een compleet nieuwe overeenkomst hoeft aan te gaan. Zo ben je flexibel en kun je schalen wanneer dat nodig is. Uiteraard ga je dan ook meer of minder voor je abonnement betalen. Wil je een abonnement met toestel voortijdig opzeggen? Dat is mogelijk, maar je betaalt dan alsnog de resterende kosten van het toestel en een deel van de prijs voor het aantal belminuten en het aantal GB’s die je in de resterende looptijd van het contract zou gebruiken. Dus deze optie is niet interessant en wordt vrijwel ook nooit gebruikt.

Bij welke provider moet ik een abonnement afsluiten?

Dan sta je nog voor de keuze bij welke provider je een abonnement afsluit. KPN en Vodafone/Ziggo zijn de grootste partijen in Nederland, maar vlak andere aanbieders, zoals Ben, T-Mobile en Tele2 niet uit. Ook zij bieden interessante abonnementen en voorwaarden aan terwijl veel aanbieders ook de netwerken van andere providers gebruiken. Dus qua dekking hoef je jezelf weinig zorgen te maken dat de ene provider beter is dan de andere. Natuurlijk moet je dat wel controleren zodat je zeker weet dat je van een goed en stabiel netwerk gebruik maakt.

De beste aanbieders van telefoonabonnementen

Wanneer je op zoek gaat naar een telefoonabonnement zijn er een groot aantal aanbieders waaruit je kunt kiezen. Maar bij welke aanbieders kun je het beste een abonnement afsluiten? Wij hebben de beste aanbieders van abonnementen voor jou op een rijtje gezet.

50+ Mobiel

Bij 50+ Mobiel kun je profiteren van aantrekkelijke sim-only abonnementen. Je bepaalt zelf hoeveel belminuten en dataverbruik je nodig hebt en met de buitenbundel beschermer kun je nooit torenhoge kosten maken als je meer belt of data verbruikt dan dat er in je bundel zit. Heb je meer belminuten of data nodig? Dan kun je het abonnement tegen een kleine meerprijs aanpassen. Naast de flexibiliteit die je bij 50+ Mobiel geniet maakt het netwerkgebruik van de krachtige zendmasten van Vodafone/Ziggo. Dus qua bereik en stabiliteit geniet je van een optimaal netwerk.

Voordelen

  • Zowel voor jonge klanten als 50 plussers
  • Flexibiliteit in abonnementen
  • Buitenbundel beschermer
  • Netwerk maakt gebruik van de krachtige Vodafone/Ziggo zendmasten
50+ Mobiel logo
50+ Mobiel
8  / 10
Bekijken Beoordelingen

Youfone Sim Only

Youfone biedt mooie abonnementen voor kleine prijzen aan. Je kunt kiezen uit verschillende soorten abonnementen. Afgestemd op hoeveel je per maand belt en hoeveel data je verbruikt. Overstappen is geen enkel probleem met de overstapservice en je kunt je huidige telefoonnummer gratis meenemen. Youfone maakt gebruik van het zeer krachtige KPN-netwerk, dus bereik is geen enkel probleem als je voor Youfone kiest.

Voordelen

  • Gratis overstappen en nummerbehoud
  • Veel keuze in verschillende soorten abonnement
  • Altijd in controle met de Youfone-app
  • Aangesloten op het krachtige netwerk van KPN
Youfone logo
Youfone
5,4  / 10
Bekijken Beoordelingen

Lebara

Lebara is een betrouwbare provider die graag naar de wensen van de gebruikers luistert. Je hebt met een abonnement bij Lebara dus ook enorm veel flexibiliteit als je meer of juist minder belminuten en data nodig hebt. Je kunt het abonnement naar eigen wens aanpassen en dat is een groot pluspunt. Daarnaast maakt Lebara gebruik van het krachtige netwerk van KPN, dus je hebt altijd een goed bereik!

Voordelen

  • Als sinds 2001 wereldwijd actief als provider
  • Makkelijk op- en afschalen van je abonnement
  • Niet goed, geld terug garantie
  • Aangesloten op het stabiele netwerk van KPN
Lebara logo
Lebara
6,9  / 10
Bekijken Beoordelingen

Beoordeeld door consumenten

De webshops en aanbieders die wij aanprijzen zijn overwegend positief beoordeeld door consumenten die iets bij deze aanbieders hebben besteld en een review over het bedrijf hebben geschreven. Op basis van deze gegevens denken wij ook dat de winkels en webshops die wij aanprijzen betrouwbaar zijn. Uiteraard kun je ook de beoordelingen van deze bedrijven lezen en zelf beoordelen of de partij waar je wilt bestellen iets voor jou is.

Help ons mee 

Help ons mee om het verhaal over winkels en webshops compleet te maken door een review te schrijven. Schrijf een zo eerlijk mogelijke review en vertel over zowel de plus- als minpunten. Baseer je review uitsluitend op eigen ervaringen met de (web)winkel in kwestie en vertel ons en onze bezoekers waarom je juist wel of niet bij een bepaalde aanbieder iets moet bestellen. Wij danken je voor jouw tijd en de genomen moeite om een review te schrijven.