Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?

Wat zijn de voordelen van e mailmarketing?

Als je het idee hebt dat e-mailmarketing heden ten dage niet meer werkt dan heb je het mis. 

E-mailmarketing kent een hele hoop voordelen. Met e-mailmarketing kun je meer verkopen aan je bestaande klanten en daarnaast je doelgroep en potentiële klanten bereiken. Wil je weten of e-mailmarketing ook iets voor jou is om mee te beginnen? Lees dan snel verder.

Een relevante doelgroep

Een van de grote voordelen van e-mailmarketing is dat je communiceert met een erg relevante doelgroep. Dit zijn namelijk alle mensen die expliciet op jouw website hebben aangegeven dat ze informatie willen ontvangen over jouw organisatie. Sommigen hebben dat gedaan door zich te registreren voor de nieuwsbrief op je website, anderen door een product aan te kopen. Je kunt je voorstellen dat deze groep mensen eerder geneigd is om nog een product van je te kopen of een eerste aanschaf te doen. 

E-mailmarketing is goedkoop

Een ander voordeel van e-mailmarketing is dat het een van de goedkoopste manieren is om conversies te behalen. Advertentie op zoekmachines en social media brengen vaak kosten per klik met zich mee. Deze kosten lopen al snel op. Bij e-mailmarketing betaal je vaak alleen voor het gebruik van een e-mailmarketing programma. Deze kosten zijn vaak laag en staan niet in verhouding met de kosten voor advertenties.

Meer en terugkerende bezoekers op je website

Relevante gepersonaliseerde e-mails brengen meer en terugkerende bezoekers naar je website. Je kunt bijvoorbeeld abonnees steeds op de hoogte brengen van nieuwe blogposts, producten of promoties. Pak je dat goed aan, dan worden je lezers nieuwsgierig, klikken door en delen je artikelen op social media. Zo krijg je ook nog eens nieuwe bezoekers.

De data is van jou

Een erg belangrijk voordeel van e-mailmarketing is dat je zelf de e-mailadressen verzamelt en beheert. Deze contacten kun je zo vaak e-mailen als je wilt. Ze hebben hier immers toestemming voor gegeven. Nu willen we hiermee natuurlijk niet zeggen dat je al je contacten moet spammen met e-mails, maar er is niemand die je je contacten kan afnemen. 

E-mailmarketing is schaalbaar

Door te automatiseren worden je e-mailmarketing inspanningen schaalbaar. Je hoeft maar een keer een goed proces in te richten dat vervolgens automatisch kan lopen ongeacht het aantal contacten dat je verzamelt. Zorg ervoor dat je e-mails aansluiten bij de wensen van je doelgroep. Is iemand geïnteresseerd in product X, geef hem dan een boodschap op maat. Deze boodschap kan heel anders zijn dan de e-mail die iemand krijgt die geïnteresseerd is in product Y.

Persoonlijke communicatie

Met e-mailmarketing kun je je boodschap heel persoonlijk maken en afstemmen op een groep mensen die dezelfde eigenschappen en kenmerken hebben. Een voorbeeld hiervan is het dynamisch inladen van de voornaam van de ontvanger. Door je doelgroep goed te leren kennen kun je je boodschap en het aanbod in je e-mail aanpassen aan hun wensen. 

Meten is weten

Bij e-mailmarketing is alles meetbaar. Hierdoor kun je je campagnes optimaliseren en meer resultaat behalen. Met een e-mailmarketing platform zoals E-mailmarketing platform Flexmail zie je in een oogopslag hoeveel mensen zich in-en uitschrijven op je mailinglijst, hoeveel e-mails aankomen, hoeveel mensen je e-mails openen en wie er doorklikt op een link. Zo krijg je een goed beeld van het gedrag en van wat werkt en wat niet.

Met e-mailmarketing kun je experimenteren

Je kunt eenvoudig experimenten uitvoeren met e-mailmarketing om te kijken wat het beste werkt. Gebruik je een e-mailmarketing programma dan worden alle gegevens rondom het versturen van je e-mail vastgelegd. Er wordt van alles gemeten. Hoe vaak een mail wordt geopend, op welke link er wordt geklikt en wie zich afmeldt van je mailing. Aan de hand van je resultaten kun je je e-mails steeds aanpassen en kijken wat het beste werkt.

A/B testen uitvoeren

Met e-mailmarketing kun je A/B-testen uitvoeren. Je hebt bijvoorbeeld een contactenlijst met 8000 contacten. Je maakt hiervan twee groepen van 2000 ontvangers. Beide groepen krijgen een andere variant van de e-mail. De variant die je het beste scoort stuur je naar de resterende 4000 ontvangers. 

E-mail wordt beter gelezen dan social media berichten

Op social media vind je vaak een stortvloed aan berichten. Hierdoor raken je social media posts al snel verloren in de grote stroom berichten. Een e-mail wordt vaak aandachtiger gelezen. Deze komt direct in de inbox van de ontvanger en raakt minder snel verloren. 

Recente blogartikelen
Wat te doen na een ongeval: Stappenplan voor slachtoffers
Wat te doen na een ongeval: Stappenplan voor slachtoffers 15-11-2024
Hoe een ads specialist jouw bedrijf naar nieuwe hoogten kan brengen
Hoe een ads specialist jouw bedrijf naar nieuwe hoogten kan brengen 05-11-2024
Lees meer blogs