Nepreviews worden straks niet meer toegestaan

Nepreviews worden straks niet meer toegestaan

Wij winkelen graag op het Internet en het is bewezen dat meer dan 90% van de online shoppers reviews lezen voordat ze besluiten om bij een bepaalde webshop een bestelling te plaatsen of om een bepaald product te kopen. Reviews van andere gebruikers en shoppers helpen potentiële klanten om een weloverwogen beslissing te maken, maar dat weten de handelaren ook. Met als resultaat dat er gigantisch veel fake reviews worden geschreven. Door de winkeliers zelf of ze kiezen ervoor om deze tegen betaling te laten schrijven. Binnenkort komt er een einde aan het probleem, want op korte termijn worden nepreviews niet meer toegestaan!

Fake reviews vormen een probleem

Fake reviews vormen een gigantisch probleem, want deze geven een vertekent beeld van hoe goed de service van een webshop is of hoe goed de kwaliteit van een product is. Klanten vertrouwen erop dat deze reviews de waarheid over een shop of een product weergeven, maar dat is in veel gevallen niet altijd waar. Zeker niet wanneer winkeliers, handelaren, influencers en fabrikanten ervoor kiezen om nepreviews te schrijven of te laten schrijven. Zo worden mensen gestimuleerd om zich tegen betaling extreem positief uit te laten terwijl de shop of het product helemaal niet zo goed zijn. En als consument heb je echt geen flauw idee of je een echte of een neprecensie leest.

Het verbod op nepreviews

Het wetsvoorstel dat nu naar de Tweede Kamer gaat moet verkopers verbieden om nepreviews te schrijven en te laten schrijven. Om de consumenten die door deze fake recensies op het verkeerde been worden gezet beter te beschermen. Het wetsvoorstel volgt hiermee de Europese regelgeving omtrent het schrijven en laten schrijven van neprecensies. Naast het verbod om valse consumentenbeoordelingen te plaatsen of te laten plaatsen, wordt het ook verboden om likes voor social media kanalen, zoals Facebook en Instagram in te kopen en negatieve reviews over de shop, dienst of het product te verwijderen.

Verantwoordelijkheid bij de verkoper en aanbieder

De verantwoordelijkheid om reviews te controleren op authenticiteit ligt straks volledig bij de verkoper en aanbieder van de reviews. Zij moeten kunnen aantonen dat zij hebben gecontroleerd dat de geplaatste review afkomstig is van een consument die het product heeft aangeschaft of de dienst heeft afgenomen. Een verkoper of aanbieder moet dat op aanvraag kunnen aantonen. Als ze die informatie niet kunnen verstrekken is dat een oneerlijke handelspraktijk. Op deze manier is het haast onmogelijk om neprecensies te schrijven of te laten schrijven. Daarnaast kunnen er torenhoge boetes opgelegd die kunnen oplopen tot 4% van de omzet.

Positieve en negatieve recensies

Het verbod dat er straks is geldt op zowel het plaatsen of laten plaatsen van positieve en negatieve reviews. Positieve recensies worden veelvuldig gebruikt om producten en diensten die feitelijk niet zo goed zijn te slijten terwijl negatieve recensies vaak worden ingezet om de concurrentie in een kwaad daglicht te zetten. Het is een spel dat al jaren aan de gang is en met de nieuwe wet moeten dit soort oneerlijke handelspraktijken de kop worden ingedrukt.

Reviews op Ervaringensite.nl

Ervaringensite.nl neemt al sinds de oprichting de verantwoordelijkheid om alleen eerlijke en echte recensies over bedrijven toe te laten. Zo hebben bezoekers de mogelijkheid hun review te verifiëren en deze worden door een deskundig team gemodereerd. Wij zijn van mening dat alleen authentieke recensies kunnen bijdragen aan een betere winkelervaring van potentiële klanten.

Wanneer gaat het verbod op nepreviews in?

Het is nog onduidelijk wanneer het nieuwe wetsvoorstel wordt aangenomen en de regels van kracht zijn, maar het moge duidelijk zijn het dat het demissionaire kabinet het probleem serieus neemt en dat het verbod op nep recensies er zo snel mogelijk moet komen.

Categorieën
Webshops Webshops
Recente blogartikelen
Zo maak je je tuin geschikt voor elk seizoen met een overkapping
Zo maak je je tuin geschikt voor elk seizoen met een overkapping 25-11-2024
Wat te doen na een ongeval: Stappenplan voor slachtoffers
Wat te doen na een ongeval: Stappenplan voor slachtoffers 15-11-2024
Lees meer blogs