Is een zakelijke lening aftrekbaar?

Is een zakelijke lening aftrekbaar?

Een zakelijke lening neemt kosten met zich mee, want ook voor bedrijven geldt de regel “geld lenen kost geld”. Daarom is het ook belangrijk dat je de leningen van verschillende kredietverstrekkers en banken vergelijkt. Kijk goed naar de voorwaarden en naar de rentes die je over het geleende bedrag moet betalen. Alleen door goed en zorgvuldig te vergelijken kun je wat geld besparen, want feitelijk is een zakelijke lening niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. En dat is logisch, omdat het geld is dat feitelijk nooit van jou is geweest! Dat wil niet zeggen dat je wel andere zaken kunt aftrekken. In onze blog vertellen we daar meer over.

Kosten kun je altijd fiscaal aftrekken

Kosten die je als organisatie maakt kun je altijd fiscaal aftrekken en bij zakelijke leningen is het niet ongebruikelijk dat je afsluitkosten en servicekosten betaalt. Deze kosten zijn dus fiscaal aftrekbaar. Evenals de rente die je betaalt. De kosten en de rente die je betaalt kun je per jaar van de winst aftrekken. Dus feitelijk maak je minder winst en betaal dus je ook minder inkomstenbelasting. Als voorbeeld nemen we een winst van € 50.000,- in het afgelopen boekjaar. Je hebt in dat jaar ook € 5.000,- rente over een zakelijke lening betaalt. Je winst daalt naar € 45.000,-. Je betaalt hier inkomstenbelasting over. Hoeveel belasting je moet betalen is afhankelijk van je totale inkomsten, de eventuele arbeidskorting en loonheffingen als je bijvoorbeeld als Zzp’er ook fulltime werkt.

Fiscaal voordeel voor uitgaven

Het geld dat je leent doe je doorgaans om weer te investeren in je bedrijf. Je leent geld om bijvoorbeeld een kantoor in te richten, een bedrijfswagen te bestellen of je laat een mooie en SEO geoptimaliseerde website bouwen. Deze investeringen zijn ook fiscaal aftrekbaar. Sowieso kun je de btw die je betaalt tijdens het invullen van de omzetbelasting aftrekken. Dat levert dus fiscaal voordeel op als we spreken over de omzetbelasting die je ieder kwartaal moet invullen. Wat je verder kunt afschrijven is afhankelijk van over welk product het gaat en de verhoudingen tussen zakelijk en privé gebruik. Logischerwijs kun je alleen zakelijk afschrijven als je producten en/of diensten ook alleen zakelijk gebruikt. Deze balans maak je aan het einde van het boekjaar op en verwerk je tijdens het invullen van de inkomstenbelasting.

Waarom zijn de aflossingen geen uitgaven?

Nu denk je misschien dat het raar is dat de aflossingen die je maandelijks doet niet als kosten mogen worden gezien, maar het spreekt natuurlijk voor zich dat je geen afschrijvingen kunt doen op uitgaven met geld dat feitelijk nooit van jou is geweest. Het is geleend geld en geen eigen vermogen. Dus je kunt dit niet als kosten aanmerken. De eventuele servicekosten die je betaalt en natuurlijk de rente die je betaalt, zijn wel fiscaal aftrekbaar. Je moet dus met een hoop zaken rekening houden en de administratie goed bijhouden. Nog beter is om je administratie uit te besteden aan een boekhouder. Die weet precies wat wel en niet fiscaal kan worden afgetrokken. Wil je meer weten over zakelijk lenen? Lees dan ook ons artikel “Zakelijk lenen; wat zijn mijn opties?”.

Categorieën
Bedrijfsleningen Bedrijfsleningen
Recente blogartikelen
Wat te doen na een ongeval: Stappenplan voor slachtoffers
Wat te doen na een ongeval: Stappenplan voor slachtoffers 15-11-2024
Hoe een ads specialist jouw bedrijf naar nieuwe hoogten kan brengen
Hoe een ads specialist jouw bedrijf naar nieuwe hoogten kan brengen 05-11-2024
Lees meer blogs