Hoe schrijf je een goede winkel review?

Hoe schrijf je een goede winkel review?

Iedereen kan wel een aantal woorden op papier zetten om te omschrijven hoe ze het winkelen bij een online webshop hebben ervaren, maar een goede en nuttige review vraagt wel om iets meer aandacht. Je wilt natuurlijk wel een zo compleet mogelijke review plaatsen en je wilt dat iedereen die de review leest ook begrijpt wat je zegt. Maar hoe schrijf je een goede winkel review? In dit blog geven wij jou een paar handige tips!

Voor wie is een winkel review nuttig?

Voordat we de tips doornemen is het goed om even uit te leggen voor welke mensen een winkel review nuttig is. Allereerst help je andere klanten door hen te informeren hoe jij het winkelen hebt ervaren. Met deze informatie kunnen ze een weloverwogen beslissing nemen of zij ook bij een bepaalde webshop een product bestellen. Daarnaast is het ook handig voor de winkelier. Hij kan met constructieve feedback zijn of haar services verbeteren. Het is belangrijk dat klanten en winkeliers zoveel mogelijk constructieve en goed onderbouwde reviews kunnen lezen, want meerdere reviews weerspiegelen veel beter de kwaliteit en de services van een bedrijf dan als er maar een klein aantal reviews door klanten zijn geschreven.

Geef nuttige informatie en constructieve feedback

Dan nu de tips! Zorg er in ieder geval voor dat je in een winkel review nuttige informatie en constructieve feedback geeft. Gebruik je eigen ervaringen om te omschrijven wat er wel goed en wat er niet goed is gegaan. Was het eenvoudig om een product te bestellen? Werkt de website wel naar behoren en is het afleveren van jouw bestelling vlekkeloos verlopen? Dit zijn een aantal onderwerpen die je kunt bespreken. Maar houdt er wel rekening mee dat je geen boek aan het schrijven bent. Wees duidelijk en ook straight to the point. Daar hebben zowel klanten als winkeliers het meeste aan.

Wees netjes en eerlijk

Het spreekt voor zich dat je altijd netjes en eerlijk moet zijn, maar deze ongeschreven regel gaat lang niet voor alle reviewers op. Veel mensen zien het internet als een kans om even lekker los te gaan. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling en absoluut niet constructief. Scheldwoorden en het zwartmaken van een bedrijf heeft absoluut geen functie. Want dan weet een klant of een winkelier nog steeds niet waarom je dat schrijft en of ze wel of niet bij deze winkel moeten bestellen. Of hoe ze de service kunnen verbeteren. Daarnaast is het ook belangrijk om eerlijk te zijn. Een winkelier vindt het echt niet erg dat je kritiek hebt. Zolang het constructieve feedback is waar hij of zij iets mee kan.

Vermeld geen namen of links

In een goede winkel review worden er geen namen van medewerkers of linkjes naar websites genoemd. Er zijn voorbeelden van reviews dat klanten een klantenservicemedewerker de hemel inprijzen en deze medewerker zal het ongetwijfeld heel leuk vinden om te lezen dat je zijn of haar hulp waardeert. Echter is dit een inbreuk op de privacy en dat is sowieso niet toegestaan. Daarnaast zijn er ook een hoop klantenservice medewerkers die liever anoniem willen blijven. Daarnaast zijn er ook voorbeelden van winkel reviews waarin linkjes naar websites worden geplaatst. Hetzij naar de website van de winkel waarover geschreven wordt of zelfs links naar websites of blogs. Een review schrijven is geen reclameblok dus het is niet netjes als je deze linkjes plaatst.

Positief en negatief

In 99 van de 100 gevallen kun je zowel iets positiefs als negatiefs melden over jouw shopervaring. Het is dan ook belangrijk om zowel de positieve als negatieve zaken te omschrijven. Reviewers zijn vaak geneigd om het negatieve te benadrukken. Deze ervaringen hebben immers ook meer impact dan de positieve ervaringen. Maar dat neemt niet weg dat het ook belangrijk is dat je de positieve zaken benoemd. Heb je echt een barslechte ervaring en heb je niets positiefs te melden? Dat is geen probleem! Zolang je maar constructieve feedback geeft, eerlijk en netjes blijft.

De juiste winkel

Misschien vind je dit een beetje een vreemde tip, maar het gebeurt nog steeds dat winkelreviews bij een verkeerde winkel worden geplaatst. Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar het is dus wel belangrijk dat je goed controleert of je wel bij de juiste internetwinkel een review plaatst. Niet alleen voor klanten, maar ook voor bedrijven is het vervelend als de review bij een verkeerde winkel staat. Het schept enerzijds verwarring voor klanten en winkels worden beoordeeld op iets wat ze niet hebben gedaan. 

Doorlezen voordat je op verzenden drukt

We schrijven vaak vanuit de emotie en bij het schrijven van een winkel review is dat meer dan prima! Echter willen we nog wel eens de spelling en grammatica vergeten als we druk aan het tikken zijn. Daarom is het ook goed om de review eerst nog een keertje door te lezen voordat je op verzenden klikt. Sowieso is het goed om jouw review nog een keer door te nemen om te checken of de informatie die je hebt opgeschreven wel klopt en of de tone of voice van de review wel prettig is om te lezen. Want vergis je niet, wat je op het internet plaatst is voor altijd!

Categorieën
Webshops Webshops
Recente blogartikelen
Wat te doen na een ongeval: Stappenplan voor slachtoffers
Wat te doen na een ongeval: Stappenplan voor slachtoffers 15-11-2024
Hoe een ads specialist jouw bedrijf naar nieuwe hoogten kan brengen
Hoe een ads specialist jouw bedrijf naar nieuwe hoogten kan brengen 05-11-2024
Lees meer blogs