Heb je voedingssupplementen nodig als je wil sporten?

Heb je voedingssupplementen nodig als je wil sporten?

In ons uitgebreide artikel hebben we al veel verteld over alles wat je wilt weten over supplementen, maar we hebben eigenlijk nog niet veel verteld over hoe sporters met supplementen moeten omgaan. Veel webshops, sportscholen en personal coaches geven vaak advies over bepaalde supplementen en dat ze ook goed zijn voor zowel je prestaties als je gezondheid. Maar is dat ook echt zo en zo ja, welke supplementen heb je dan nodig?

Sporten is goed voor lichaam en geest

Sporten is sowieso goed voor lichaam en geest. Je wordt fitter, je krijgt meer energie en je kan overtollige kilo’s kwijtraken. Het kan ook een uitstekende uitlaatklep zijn om je hoofd even leeg te maken. Iedereen heeft last van stress en de een wat meer dan de ander. Door te sporten kan je stress verminderen en bijvoorbeeld heftige emoties, zoals intens verdriet of boosheid, voorkomen. En we hoeven niet uit te leggen dat stress niet goed is voor lichaam en geest.

Sporten kan ook fanatiek worden gedaan. Bijvoorbeeld door intensief te fietsen, hardlopen of in teamverband een spel te doen, zoals voetbal. Je kan ook meerdere keren per week naar de sportschool om gewicht te heffen of om trainingen te doen, waarmee je conditie kan opbouwen. Hoe fanatieker je sport, des te meer energie je lichaam nodig heeft. Natuurlijk krijg je ook energie van sporten, maar je kan ook een energietekort hebben. Wat het sporten moeilijker maakt.

Beter presteren met supplementen

Met bepaalde supplementen kan je beter presteren, omdat je spieren meer energie krijgen en je bepaalde oefeningen of programma’s intensiever en langer kan uitvoeren. Calcium, eiwitten en vitamine C zijn stoffen die kunnen ondersteunen bij het sporten en veel voedingssupplementen voor sporters bevatten dan ook deze stoffen. Eiwitshakes zijn bijvoorbeeld ontzettend populair onder sporters en vooral onder sporters die veel bezig zijn met gewichtheffen en bodypump. Toch zit er een ‘maar’ aan het verhaal.

Overal waar ‘te’ voor staat is niet goed voor je

Het is een bekende uitspraak die ook waar is. Overal waar ‘te’ voor staat is niet goed voor je. Dus ook te veel supplementen kunnen voor problemen zorgen. Van licht ongemak tot aan serieuze gezondheidsproblemen. Nu zijn personal trainers, huisartsen en andere specialisten gespecialiseerd in voedingsstoffen en ze kunnen dan ook gericht advies geven over of je supplement nodig hebt en zo ja, welke supplementen zouden helpen. Webshops geven daarentegen ook advies door middel van blogs of informatieve artikelen, maar gericht advies is het niet.

Daarom is het belangrijk om een expert in te schakelen als je het idee hebt dat je lichaam behoefte heeft aan supplementen voor, tijdens of na het sporten. Het is ook verstandig om te laten onderzoeken of er eventueel sprake is van een tekort aan vitamines en mineralen en dit tekort gericht aan te pakken. Feitelijk is het zo dat wanneer je goed en regelmatig eet en drinkt voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt om goed te kunnen sporten. Dus suppleren is niet altijd nodig. Iets om rekening mee te houden voordat je eraan begint.

Recente blogartikelen
Is een airco energiezuinig?
Is een airco energiezuinig? 08-07-2024
Barbecueën op gas, met houtskool of elektrisch?
Barbecueën op gas, met houtskool of elektrisch? 05-07-2024
Lees meer blogs