Handige tips om je schermtijd te verminderen

Handige tips om je schermtijd te verminderen

In ons artikel hebben we uitgebreid stilgestaan bij hoeveel tijd we spenderen aan social media. Hetzij via de app op een smartphone of via een laptop of een PC. Er zijn mogelijkheden om minder tijd op social media door te brengen als je van mening bent dat het je leven beheerst of negatief beïnvloedt. Maar je kunt ook je schermtijd in zijn algemeen verminderen als je alle schermen even zat bent. Hoe pak je dat aan? Dat vertellen we in deze blog.

Hoeveel zit ik achter een scherm?

Het eerste wat je kunt nakijken, is hoeveel tijd je nu daadwerkelijk achter een scherm doorbrengt. Dan hebben we het niet alleen over de smartphone, maar reken ook televisies, computermonitoren, laptop beeldschermen en tablets mee. Je zult verbaasd zijn over hoeveel tijd je gemiddeld per dag achter een scherm doorbrengt en het is ook bewezen dat het niet heel goed voor je is. Daarom kan schermtijd verminderen een goede optie zijn om wat vaker van het scherm af te komen.

Bewust omgaan met je schermen

Door een beetje bewustwording kun je al een grote stap zetten naar schermtijd verminderen. Wees alert op hoe vaak je de smartphone of tablet pakt, hoe lang je aaneengesloten achter een beeldscherm zit en probeer ook inzichtelijk te krijgen in hoeveel tijd je aan de televisie spendeert. Vervolgens is het slim om een scherm dieet te volgen. Dat betekent dat je nog steeds van je schermen gebruik mag maken, maar minder. Maak met jezelf de afspraak om bijvoorbeeld in een maand tijd een groot aantal uren minder gebruik te maken van schermen.

Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan en dat is ook zo. Toch kun je met jezelf bepaalde afspraken maken over wanneer en hoe lang je van een scherm gebruik mag maken. Op die manier laat je apparaten wat vaker links liggen en verminder je de schermtijd automatisch. Check bijvoorbeeld niet continu je telefoon op meldingen of zet niet standaard de televisie aan als je thuiskomt. Ga bewust om met het scherm gebruik en je zult zien dat het ook heel vaak niet nodig is om een scherm te gebruiken.

Zet meldingen uit

Meldingen zijn een grote boosdoener in het verhaal. Alle berichten en meldingen die je van talloze apps binnen krijgt op je smartphone en tablet zorgen er automatisch voor dat je nieuwsgierig bent en je scherm weer gaat gebruiken. Door deze meldingen uit te schakelen verminder je automatisch je schermtijd en heb je ook meer controle over wanneer je de meldingen checkt en wanneer je op berichtjes reageert. Je hoeft niet alles uit te zetten, maar zet bijvoorbeeld meldingen van social media uit als je continu berichten ontvangt.

Een andere truc is om ook een smartphone of tablet niet mee te nemen naar bed. Veel mensen vinden dat minder prettig, omdat ze graag een telefoon binnen handbereik hebben. Dat is logisch, maar dan kun je bijvoorbeeld de vliegtuigmodus activeren, zodat meldingen en inkomende oproepen niet meer in beeld verschijnen. Tenzij je iemand als favoriet markeert of als iemand binnen een aantal minuten je meermaals probeert te bellen. Met deze stand is het ook mogelijk dat je bijvoorbeeld 112 kan bellen als dat nodig is.

Categorieën
Apps Apps
Recente blogartikelen
Goede redenen om een nieuwe wasmachine te kopen
Goede redenen om een nieuwe wasmachine te kopen 20-02-2024
Wat is HDR?
Wat is HDR? 19-02-2024
Lees meer blogs