SEO wordt door zowel B2B als B2C bedrijven ingezet om de ICP (ideal customer profile) gericht te bereiken, zonder al teveel ruis. Met een marketingstrategie die afhankelijk is van inbound marketing, is het mogelijk om nauwkeurig te werk te gaan. Het grootste voordeel hiervan? Je wordt zelf gevonden, zonder dat je actief op zoek gaat en mogelijk een negatieve ervaring met je brand creëert. In dit artikel delen wij 3 tips om hier werk van te maken (eventueel in samenwerking met een SEO-specialist).
Tip 1: zorg voor een correcte meetbaarheid
De eerste tip gaat om de meetbaarheid van de organische prestaties. Optimaliseren zonder een goede meetbaarheid is als rijden in het donker zonder je lichten aan. Een continue monitoring van de resultaten (en het proces) draagt bij aan het iteratieproces binnen het proces. Het is in de wereld van de SEO immers onmogelijk om een nauwkeurige strategie voor langer dan een jaar te maken, daar verandert teveel voor (updates van Google, de mate van concurrentie, etc.).
De meetbaarheid bestaat uit een aantal tools.
Google Analytics - de kwantiteit én kwaliteit van de bezoekers in kaart brengen. Niet alleen organisch verkeer, maar ook organisch verkeer verhoudingsgewijs in beeld (t.o.v. bijvoorbeeld social traffic).
Google Search Console - met de GSC is het mogelijk om vrij precies de posities, volumes and CTR van bepaalde zoekwoorden te monitoren.
Externe tools (Ahrefs, MOZ, SemRush) - deze programma’s brengen niet alleen de bezoekers in kaart, ook een deel van het proces van SEO wordt in kaart gebracht (denk bijvoorbeeld aan de linkbuilding inspanningen).
Een ideale meetbaarheid beslaat meer dan één tool. Zorg ervoor dat je licht schijnt op alle facetten rondom de organische vindbaarheid om een totaalbeeld van de progressie te vormen.
Tip 2: content, content en nog meer content
Dit is misschien wel de belangrijkste factor binnen veel de optimalisatie van SEO. Kwalitatieve content, geschreven voor de doelgroep. Hierbij is het van belang dat de geschreven content écht een meerwaarde vormt voor de doelgroep. Volg onderstaande tips voor het schrijven van “SEO-content”.
- Schrijf voor de bezoeker, optimaliseer voor Google. Dit draagt bij aan de leesbaarheid van content.
- Probeer een bepaalde frequentie aan te houden. Dit helpt tevens bij het zelf inplannen van het schrijven van de content (denk hierbij aan één artikel per week of twee weken).
- Stel voorafgaand een contentstrategie op waarbij je al in kaart brengt waar je over wilt schrijven. Hiermee zorg je voor structuur in de publicaties.
Upload de geschreven content met een correcte on-page SEO. Onderdelen hiervan zijn de page title, meta omschrijving, alt attributen en uiteraard correcte headers.
Tip 3: technische SEO voor een goede basis
Technische SEO is voorwaardelijk voor een goede ranking in Google. Staan er no index tags op belangrijke pagina’s? Dan presteren deze niet goed in Google (dat is het voorwaardelijke deel :)). Een aantal componenten binnen technische SEO staan centraal tijdens trajecten.
- Website snelheid. Sinds de Core Web Vitals update is dit alsmaar belangrijker geworden. Specifieke onderdelen hiervan, zoals de LCP en FCP zijn van vitaal belang hierbij.
- De mobiele bruikbaarheid van een website. Bekijk in Google Analytics hoeveel van je bezoekers via een mobiel apparaat binnenkomen, zodat hier een bepaalde prioriteit aan kan worden gegeven.
- Zaken als website structuur, in combinatie met de correcte interne links, attributen van de interne links (bijvoorbeeld rel=”nofollow”) en het gebruikmaken van silo’s binnen de website.
De technische SEO optimaliseren van een website betekent, wanneer je het goed doet, vaak ook het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid. Zet dit niet alleen in voor een verbeterde vindbaarheid, optimaliseer tegelijkertijd de conversie voor een maximale impact.
Afsluitend
Hoewel dit het topje van de ijsberg is, probeer met deze eerste tips een begin te maken aan je SEO-optimalisatie. SEO zorgt, vanwege de eigenschap dat het inbound marketing is, voor een accurate manier om de ICP te bereiken. Zet dit in om te worden gevonden door de personen die je het hardst nodig hebben.
Over Ralf van Veen
Ik werk sinds 8 jaar als zelfstandig SEO-specialist voor bedrijven (in Nederland en het buitenland) die op een duurzame wijze hoger in Google willen komen. In deze periode heb ik A-merken geconsulteerd, grootschalige internationale SEO-campagnes opgezet en wereldwijd opererende development teams gecoacht op het gebied van zoekmachine optimalisatie.