Ieder bedrijf heeft tegenwoordig te maken met klantbeoordelingen. Je zult er in de loop van de tijd meer dan genoeg krijgen met je bedrijf als je online actief bent of als klanten uit zichzelf besluiten op reviewsites hun mening achter te laten. Maar wist je al dat de beste manier om een goede reputatie op te bouwen als bedrijf is door positieve klantrelaties te behouden?
Hoewel de meeste bedrijfseigenaren beweren dat klanten ''via mond-op-mond reclame'' wel bij hen uit zullen komen, is dit al lang niet meer het geval. Of het is wel het geval, maar dan door online klantbeoordelingen. In dit artikel gaan we verschillende methodes bespreken over hoe je klantbeoordelingen kunt gebruiken in de marketingstrategie voor je bedrijf.
Kies een pakkende bedrijfsnaam uit
Nog voordat je ook maar denkt aan het gebruiken van klantbeoordelingen in je marketingstrategie willen we het even hebben over hoe belangrijk het wel niet is om een pakkende bedrijfsnaam of productnaam te kiezen. Het laatste wat je wilt is dat mensen namelijk online reviews lezen over jouw bedrijf en dat mensen dan al direct denken: wat een domme bedrijfsnaam, eigenlijk.
Je denkt misschien van niet, maar door een slechte bedrijfs- of productsnaam haakt meer dan de helft van de lezers/bezoekers tegenwoordig al af. Het is dus uiterst belangrijk dat je echt opvalt. De beste bedrijfsnamen kan je genereren met deze zakelijke bedrijfnaam generator. Deze tool is volledig gratis en niet alleen voor nieuwe ondernemers, maar ook voor ervaren ondernemers erg handig in gebruik.
Geef echte klantbeoordelingen weer op je website
Dit is wellicht een vrij logische tip, maar toch zien we nog dat veel bedrijven neppe klantbeoordelingen weergeven met neppe bijbehorende foto's. Dit werkte misschien enkele jaren geleden, echter werkt het tegenwoordig juist averechts. Als je geen foto's van je tevreden klanten hebt, dan doe je er goed aan er ook geen foto's bij te zetten.
Gebruik klantbeoordelingen in je andere marketingmaterialen
Voeg klantbeoordelingen toe aan je brochures, reclamefolders en dergelijke, zodat potentiële klanten precies kunnen zien wat andere klanten over jouw bedrijf te vertellen hebben of wat zij van je diensten of producten vinden. Uit onderzoek blijkt dat 88% van alle consumenten online reviews net zo betrouwbaar vinden als persoonlijke aanbevelingen.
Laat klantbeoordelingen zien bij je prijspakketen
Als je diensten of producten levert van verschillende prijscategorieën, dan is het een goed idee bijbehorende klantenbeoordelingen weer te geven. Op deze manier rechtvaardig je voor toekomstige klanten de (hogere) kosten van deze diensten en producten.
Deel klantbeoordelingen op social media
Dit is misschien wel de beste manier om de betrouwbaarheid van je business een boost te geven. Bijna alle consumenten gebruiken tegenwoordig social media om te kijken of een bedrijf betrouwbaar is. Naast enkel je aantal volgers en likes, kijken zij ook naar je reviews en ratings. Zorg er dus voor dat al je klantbeoordelingen duidelijk zichtbaar zijn op alle social media profielen van je bedrijf.